Uganda blog 17 - Reisverslag uit Mbarara, Oeganda van Mariëlle Haan - WaarBenJij.nu Uganda blog 17 - Reisverslag uit Mbarara, Oeganda van Mariëlle Haan - WaarBenJij.nu

Uganda blog 17

Door: Mariëlle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

22 Juli 2019 | Oeganda, Mbarara

De één na laatste blog alweer. Wat is dat hard gegaan! Voor deze laatste weken stond het maken van mijn eindpresentatie op de planning en nog wat bedrijfsbezoeken. Verder was er nog het plan om een workshop te geven voor alle 100 betrokken boeren. Echter was hier wat onduidelijkheid over en kon ik hier op de maandag nog niet mee aan de slag.

Op dinsdag stond dus een bedrijfsbezoek op de planning. Er was één afspraak gepland met een boer die onderdeel was van mijn onderzoek. Daarnaast gingen we langs bij een boer die betrokken was bij een ander deel van het project. Toch wel goed om ook even te zien hoe hier de data voor verzameld werd. Dit was een kort bezoek waarna we doorgingen naar een andere boer. Deze boer bleek ook een echt ouderwets Afrikaans ingericht huis te hebben met allerlei traditionele attributen. Toen mijn collega zag dat ik foto’s maakte van het interieur moest er uiteraard ook een fotootje met mij erop gemaakt worden. Wat volgde was bijna een fotoshoot te noemen met mijn collega en de dataverzamelaars en de chauffeurs namen we allerlei poses aan en werden er een hoop foto’s gemaakt. Na dit tussendoortje gingen we dan door naar de boer voor het geplande bezoek waar we net op tijd waren voor het middag melken.

Woensdag ging het bedrijfsbezoek helaas niet door omdat de dataverzamelaar autopech had. Hierdoor hadden we wel tijd om te workshop goed door te spreken en te brainstormen over hoe dit aangepakt kon worden. De hele ochtend namen we een plan van aanpak door en nu heb ik in ieder geval wat meer te doen voor de laatste paar dagen. Aan het einde van de middag had ik mijn eindgesprek. Dit was met mijn begeleider uit Wageningen. Na de Skype verbinding gestabiliseerd te hebben, hadden we het over wat ik precies had gedaan, wat ik had geleerd en over wat diepere zaken zoals de achterliggende processen van het verteren van voedsel. Het gesprek sloot af met een eerste beoordeling en deze was zeker niet verkeerd. Het was fijn om te weten dat ik mijn studie af ging ronden met een mooi cijfer :)

Ook op donderdag ging het bedrijfsbezoek helaas niet door maar gelukkig had ik na de meeting over de workshop meer dan genoeg te doen om mijn dag te vullen. Ik moest toch ineens nog wel hard aan de bak om alles af te krijgen voor ik weer terug ging naar Nederland dus met een muziekje aan ging ik op in mijn werk. Die avond ging ik wat eten in één van de restaurants met Wifi om nog een beetje verder te werken en wat dingen voor mezelf te regelen. Hierna ging ik met wat vrienden naar de nieuwe Lion King film. Superleuk natuurlijk om de Lion King te zien in Afrika! Buiten het feit dat het een gave film was, herkende ik een hoop dingen. De planten en bomen zag ik hier ook dagelijks als ik gewoon naar kantoor liep. Ook de achtergrond geluiden klonken vertrouwd, kortom de film had nog een extra dimensie gekregen.

Toen brak mijn laatste volle weekend aan in Mbarara. Deze moest ik dus optimaal benutten! Vrijdagavond sprak ik af met de groep internationalen bij een kroegje met liveband. Eén van hen vliegt ook volgende week zondag terug dus we wilden allebei nog zoveel mogelijk leuke dingen doen. We vulden onze vrijdag en zaterdag met een hoop leuke muziek en dansjes. Na dit top weekendje was het zondag tijd voor een lui dagje en voorbereiden voor de (voorlopig) laatste week in Afrika.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Actief sinds 03 April 2019
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 5565

Voorgaande reizen:

29 Maart 2019 - 28 Juli 2019

Stage in Uganda

Landen bezocht: