Uganda blog 14 - Reisverslag uit Mbarara, Oeganda van Mariëlle Haan - WaarBenJij.nu Uganda blog 14 - Reisverslag uit Mbarara, Oeganda van Mariëlle Haan - WaarBenJij.nu

Uganda blog 14

Door: Mariëlle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

01 Juli 2019 | Oeganda, Mbarara

Voor de tweede week met Jeremy stond Jinja op de planning, de oorsprong van de Nijl. Vanaf Mbarara was dit een reis van ruim zes uur. Aangezien de lange reis vanuit Entebbe naar Mbarara geen pretje was, besloot ik de trip naar Jinja op te splitsen. Daarom reisden we op maandag af naar Masaka wat ongeveer halverwege was. Ik boekte het hostel waar ik eerder ook met Bodil had geslapen, dit was een fijne plek en leek me prima geschikt om ook met Jeremy een nachtje te slapen. Aan het einde van de middag kwamen we hier aan. Na ons geïnstalleerd te hebben gingen we wat eten bij een restaurantje in de buurt. We sloten de avond af bij het kampvuur in de tuin van het hostel. Op dinsdag vertrokken we enigszins op tijd om onze reis naar Jinja af te maken.

In Jinja hadden we een vrij goedkoop hotel geboekt maar volgens de foto’s op internet zag het er vrij prima uit. Eenmaal aangekomen in het hotel was het helaas iets minder prima. De klamboe was matig en we hadden de eerste kakkerlak al gespot. Maar goed als we alleen maar zouden slapen in dit hotel was het wel te overzien. We gingen eten bij een aanbevolen Indisch restaurant in het centrum. Het eten hier was heerlijk! Het was ook ontzettend fijn om even echt goed Indisch eten te hebben, we genoten allebei :)

Toen we na deze heerlijke maaltijd terug gingen naar ons hotel viel het ons op dat er nergens bewaking of iets dergelijks te zien was. We konden gewoon doorlopen naar onze hotelkamer zonder enig personeel tegen te komen. Die nachten ondervonden we het nadeel van het gebrek aan beveiliging. Rond een uur of drie ’s nachts werden we wakker omdat er iemand op over onze gang in het hotel liep. Deze persoon klopte op de kamerdeuren en liep heen en weer. Dan weer kwam hij dichterbij onze kamer en dan liep hij weer de andere kant op. Na alle mogelijke rampscenario’s, vluchtroutes en aanvalstactieken grondig uitgedacht te hebben, lukte het ons om rond een uur of zes weer in slaap te vallen. Op onze kamerdeur heeft deze persoon nooit geklopt maar het was geen fijne nacht. De volgende ochtend besloten we dan ook om niet langer in dit hotel te blijven. Na het hele verhaal uitgelegd te hebben en de receptioniste teleur te stellen vanwege de vervelende situatie, gingen we dan toch echt weg en checkten we in bij een ander hotel in de buurt. Dit hotel was beveiligd met toegangspoort, bewakers en camera’s, dat was in ieder geval een verbetering. De hotelkamer zelf was ook luxer en mooier dan die van het vorige hotel dus we waren gerustgesteld dat onze komende paar nachten beter zouden worden.

Die middag wilden we een boottour maken naar de echte oorsprong van de Nijl. Na een goede brunch gingen we op pad met privé-kapitein. We begonnen op het Victoriameer en onze kapitein bracht ons langs de fish farms waarna we een smaller stuk ingingen wat uitmondde in de Nijl. Het was gaaf om te zien en daarnaast zag je dat de stroming ook echt veranderde op het moment dat het Victoriameer in de Nijl overging, heel bijzonder. Die avond aten we in een restaurant waar we de enige gasten waren en gingen we door naar een aanbevolen café aan het Victoriameer. Uganda speelde die avond in de Africa Cup dus het was gezellig in dit cafeetje. Na de wedstrijd liep het echter snel leeg en dus lagen we die avond op tijd in bed.

Donderdag was onze laatste dag in Jinja. We wandelden over een brug naar een parkje waar naast een standbeeld van de ontdekker van de oorsprong van de Nijl, een hoop aapjes rondrenden. Met de boot voeren we daarna weer terug naar de andere kant van de Nijl en we spendeerden onze middag bij allerlei souvenir shops. Helaas waren we die avond allebei niet helemaal fit dus gingen we vroeg naar bed. Op vrijdagochtend gingen we op tijd door naar Entebbe, onze laatste stop van deze vakantie. Bij aankomst in het karige hotel in Jinja, had Jeremy uit protest een vrij luxe hotel geboekt voor onze laatste nacht. Dit hotel had ook een spa dus we wilden op tijd hier aankomen.

Uiteindelijk waren we er rond lunchtijd. We werden welkom ontvangen met een vers sapje waarna we naar onze kamer gebracht werden. Dit was inderdaad luxe! Een ruime kamer met groot bed wat bijna net zo lekker lag als ons bed thuis. Daarnaast stond er een groot tweepersoons bubbelbad in de badkamer. Dit was wel een prima afsluiter! Voor die middag hadden we allebei een massage geboekt van een uur. Heerlijk om een uur lang gemasseerd te worden met van die lekkere rustgevende muziek op de achtergrond! En na afloop was het tijd om ons af te spoelen in het megabad. ’s Avonds keken we vanaf ons balkon naar de zonsondergang met uitzicht op het Victoriameer en aten we in het restaurant van het hotel waarna het tijd was om te gaan slapen. De wekker ging om 01:30 want Jeremy moest om 02:00 op het vliegveld zijn.

Dat was dan helaas onze vakantie. Het waren twee top weekjes en Jeremy ziet Afrika een stuk positiever in. Dat hij weer weg ging viel me zwaarder dan gehoopt, ik was maar wat graag met hem mee naar huis gevlogen. Maar ik heb nog maar vier weken te gaan hier, die zijn nog wel te overzien na drie maanden zonder elkaar te hebben geleefd. Ik kijk er naar uit om weer samen thuis te zijn :)