Uganda blog 3 - Reisverslag uit Mbarara, Oeganda van Mariëlle Haan - WaarBenJij.nu Uganda blog 3 - Reisverslag uit Mbarara, Oeganda van Mariëlle Haan - WaarBenJij.nu

Uganda blog 3

Door: Mariëlle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

15 April 2019 | Oeganda, Mbarara

Inmiddels ben ik alweer twee weken in Uganda. Ik merk dat ik ongeduldig ben. Ondanks het feit dat iedereen me verteld heeft dat ik mezelf de tijd moet geven te wennen aan mijn nieuwe leefomgeving, vind ik het maar moeilijk dat ik niet gewoon in dit nieuwe tijdelijke leven kan opgaan. De omslag van mijn leven in Nederland naar dit leven is enorm dus het is niet meer dan logisch maar ik vind het jammer dat ik me nog niet thuis voel. Wel merk ik, nu het derde weekend ten einde komt, dat ik al meer gewend ben dan vorig weekend dus dat het wel de goede kant op gaat. In de weekenden ben ik alleen wat mijn verlangen naar huis versterkt. Dit weekend heb ik me voor het eerst prima vermaakt in mijn eentje gelukkig. Nadat ik zaterdag boodschappen had gedaan, heb ik thuis een boekje gelezen en wat gepuzzeld. Zondag werd het tijd om mijn eerste was te doen. Dat is hier uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan want wasmachines zijn hier niet. Dus het werd een handwas. Ik had uiteraard al wel eerder wat kleren met de hand gewassen maar nog nooit mijn volledige wasmand, jeetje wat een werk is dat! De kracht die er voor nodig is om alles enigszins schoon te krijgen en daarna ook nog de was uit te wringen had ik echt onderschat. Na een uur had ik al mijn kleren gewassen en moest ik echt even bijkomen. De rest van de zondag had ik niet de behoefte om ergens heen te gaan en dus spendeerde ik deze dag thuis, wat eigenlijk best wel prima was.

Deze week heb ik mijn eerste warme douche genomen! Het bleef uiteraard wel een Afrikaanse warm douche. Ik ontdekte waarom het me hiervoor nog niet was gelukt om warm te douchen, de waterdruk van de warme kraan bleek extreem laag. Elke keer als er iemand langs kwam om te kijken bij de douche, had ik de douchekop gepakt en de warme kraan aangezet. Dit werkte prima maar zodra ik dan de douchekop had teruggehangen en daadwerkelijk wilde gaan douchen, kwam er geen water meer uit. Deze week ontdekte ik eindelijk dat het gewoon aan de waterdruk lag. Dus ik heb warm gedoucht, al squattend in de douche met de douchekop in mijn hand. Maar de douche was warm dus dat was het waard. Er wordt nu overlegd met de huisbaas om te kijken of er iets gedaan kan worden aan de waterdruk dus wie weet kan ik binnenkort nog fatsoenlijk douchen ook!

Het regenseizoen begint er nu echt aan te komen en ik heb mijn eerste echte regenbui meegemaakt. Dat was toch wel even anders dan in Nederland. Waar het in Nederland vaak een beetje regent en soms heel even echt heel hard, duurt zo’n stortbui hier veel langer en het maakt herrie. Heel veel herrie. De ramen hebben enkel glas en de isolatie in de huizen is niet zoals in Nederland dus als het regent, hoor je dat overal. Toen de regenbui eenmaal klaar was hoopte ik op zo’n typerende regenlucht zoals ik die gewend was. Niets was minder waar helaas, hier kwam een penetrante rotte eierenlucht het kantoor binnendrijven toen het eenmaal droog was.

Donderdagochtend heb ik met de manager gediscussieerd over mijn bezigheden hier en we hebben de eerste bevindingen van de data-analyse besproken. Deze discussie was erg nuttig en zal waardevol zijn voor het project. Op vrijdag had ik een meeting met de mensen die data verzamelen bij de boeren. We bespraken de eerste bevindingen en hebben gekeken wat er goed ging en wat nog beter kon. Dit was een goeie meeting met veel discussies. Het gaf mij ook een beter beeld van hoe het er in de praktijk aan toegaat en binnenkort zal ik meegaan op mijn eerste bedrijfsbezoeken om het echt van dichtbij te bekijken.

Verder ben ik me een beetje aan het verdiepen in alle dieren die ik hier tegenkom. Uganda is vooral een vogelland dus momenteel ben ik vooral aan het rondkijken welke vogels ik zie en hoor. En dat zijn er een heleboel, zelfs op de binnenplaats van mijn huis zijn al een hoop verschillende vogeltjes te vinden. Van kleurrijke kleine vogeltjes tot hele grote herriemakers, alles is hier te vinden. Ik heb eindelijk de vogel gevonden die me al meermaals ’s ochtends vroeg wakker heeft gemaakt. Toen ik deze vogel voor het eerst zag vond ik het een hele mooie vogel maar ik ben ‘m toch wel minder gaan waarderen. Voor iedereen die nu nieuwsgierig is geworden, het gaat om de Hadeda ibis en het geluid wat deze vogel maakt is te vinden onder deze link. https://www.youtube.com/watch?v=jSEGZrS2LIU
Naast vogels spotten kwam ik deze week een kameleon tegen. Supervet om zo’n beestje is in het wild te zien! Hij stak gewoon voor mijn voeten de weg over. Ook krijg ik ’s avonds regelmatig bezoek van hagedissen die een schuilplek zoeken voor de nacht.

Al met al was deze week dus wel prima en denk ik dat ik inmiddels toch echt mijn draai wel begin te vinden hier. Ik heb intussen door dat het helpt om de boda’s gewoon te negeren als je geen lift wilt en dat ze daarnaast wel echt aan iedereen hun aanwezigheid laten blijken en niet alleen aan blanke vrouwen die alleen over straat lopen. Daarnaast heb ik ook een vaste marktverkoopster gevonden waar ik nu mijn groente en fruit kan halen voor een schappelijke prijs. Ook beginnen mijn werkzaamheden op kantoor nu echt van start te gaan waardoor ik me nog meer onderdeel voel van het bedrijf. Kortom, ik kom er wel :)

  • 15 April 2019 - 04:06

    Judith:

    En zeker dat je er wel komt!! Dat ongeduldige is volgens mij iets dat 'erbij hoort' als je in een compleet ander leven komt. Dat je het bij jezelf herkent vind ik al mooi :)
    Liefs uit Schiedam

  • 15 April 2019 - 06:44

    Pieter:

    Leuke blog, geweldige ervaring, heb je de rest van je leven iets aan!

  • 15 April 2019 - 09:52

    Chantal :

    Wat een leuke blog weer! Hopelijk is er nog een oplossing te vinden voor die stomme was. Doen je collega's dit ook allemaal met de hand? Maar wat fijn van de warme douche! Dat je daar zo van kunt genieten hé. Goed ook dat je werkzaamheden wat vorm krijgen. Dat helpt natuurlijk ook bij je meer thuis voelen, of iig nuttig! Ohh manman en die vogels haha echt vreselijk. Begint echt allemaal wat vorm te krijgen he, heel leuk om te lezen. We kijken al uit naar de volgende blog! Liefs!!

  • 15 April 2019 - 15:21

    Frank :

    Leuk om te lezen M! Fijn om te zien dat je steeds meer je draai weet te vinden! Als dit doorzet ga je terug in Nederland weer helemaal moeten wennen (en verlang je zelfs terug). Ben benieuwd wat je verder allemaal in cultuur, ervaringen maar natuurlijk ook natuur ( ;-) ) tegen gaat komen. Geniet ervan!

  • 16 April 2019 - 03:14

    Daan:

    Leuk stukje M!!! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Actief sinds 03 April 2019
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 5549

Voorgaande reizen:

29 Maart 2019 - 28 Juli 2019

Stage in Uganda

Landen bezocht: